Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irene Ruis - WaarBenJij.nu Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irene Ruis - WaarBenJij.nu

Blanche Marie

Door: Irene Ruis

Blijf op de hoogte en volg Irene

18 April 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal!

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een verslagje heb geschreven. Ik ben namelijk net terug van vier top dagen in de jungle!

We zijn vrijdag ochtend vroeg op pad gegaan. Wij gingen met negen personen, er gingen nog vijf Belgische studenten mee en nog een Nederlands stel. We moesten onze bagage in een pick-up gooien. In de bak van de pick-up moest de bagage, maar er zaten ook nog vijf stoeltjes in. De rest moest voor in de pick-up zitten en een aantal konden in de jeep zitten. Volgeladen gingen we op weg naar Zanderij. Hier hadden we onze eerst stop en kregen we een lekker ontbijtje. Broodje kaas en ei. Na Zanderij heb ik geen verhard pad meer gezien. We reden over zand wegen met erg veel gaten en plassen. We kwamen dan ook al snel in de bossen terecht! Erg mooi, Hele hoge bomen. Onderweg kwamen we mieren tegen, deze mieren hadden allemaal een stukje blad bij zich en liepen achter elkaar over de weg heen. Een heel apart gezicht, net of we wandelende blaadjes zagen. Verder kwamen we nog wat huisjes tegen, heel veel bruggetjes en tot mijn verbazing ook nog verkeersborden. Bijvoorbeeld een bord met maximaal 50 Km per uur. Terwijl je er hooguit 30 Km per uur kon rijden door alle gaten in de weg. Na een rit van ongeveer 10 uur kwamen we aan op de plaats van bestemming. We moesten wachten want de mannen waren een hutje aan het bouwen. Ik was best wel moe en wilde eten en mijn hangmatje in. Maar nee, de hutjes die er normaal staan waren vol, dus wij moesten zelf bomen kappen en daarvan een hutje maken zodat we de hangmaten konden ophangen. Maar het was al 18.00 uur en het is hier dan al echt donker. We konden ook niks doen alleen een beetje toe kijken. En het begon natuurlijk ook nog te regenen. We moesten echt Back to Basic. Geen WC, geen douche, geen elektriciteit en geen bereik met je telefoon. Om 23.00 uur was het eten klaar. Ze hadden rijst met kip en kouseband voor ons gemaakt. Ook konden we bij de koffers, de meeste waren onderweg nat geregend. Mijn koffer was ook vochtig, hierdoor waren mijn kleren ook wat nat, dat was wel even balen. Ik heb in de auto mijn lenzen maar uitgedaan, want verder heb je geen licht. We moesten met onze koffers door een riviertje om bij de hut te komen. Normaal konden we over een boomstam, maar daar zat een wespennest dus konden we daar niet overheen lopen. Om 00.00 uur hingen eindelijk de hangmatten en klamboes dus ik ben ook heerlijk gaan slapen.
De volgende ochtend moesten we vroeg op! We reden verder naar Blanche Marie, de waterval. Ze hadden verteld dat dat nog 4 uur rijden was. Dit keer zat ik achter op de pick-up. De weg was nog slechter dan we al hadden gehad. De weg was nu erg smal met hele diepe plassen. We moesten dan ook regelmatig bukken voor takken en planten. Uit deze bomen kwamen regelmatig beestjes zoals, spinnen, wandelende takken, torren, moeren en noem maar op. Ineens moesten we uitstappen, we moesten gebukt onder een paar takken door. Wat bleek nou, ook hierin zat een wespen nest, hier konden we niet doorheen rijden met een open kar. We kwamen bij een brug uit. Zo slechte brug had ik nog nooit gezien! Er lagen wat planken in de breedte op en dan nog een paar in de lengte en dat was het dan. Op deze brug stond dan ook al een busje vast toen we aankwamen. Hij zat met zijn voorwiel vast in een gat. Onze mannen hebben geholpen met deze auto uit het gat te krijgen anders konden wij ook niet verder. Na een tijdje waren alle drie de auto’s veilig aan de overkant en konden we onze rit vervolgen. We kwamen nog een berg tegen waar we naar beneden moesten. Maar het was een modder glijbaan. Ik was zo blij met onze chauffeurs! We zijn veilig aangekomen bij Blanche Marie. Na nog een klein stukje lopen kwamen we bij de watervallen! Erg mooi om te zien! We kregen eerst nog een lunch en daarna mochten we lekker de watervallen in! Eindelijk een doucheje. Echt even genieten van die mooie natuur! Na een paar uur moesten we dezelfde weg weer terug. In een van de plassen zwom een schildpadje. Deze hebben we natuurlijk nog even op de foto gezet en zijn doorgereden richting huis. Later kwamen we bij de modder glijbaan aan. Hier stond weer het zelfde busje als op heen weg vast! Deze stonden al een paar uur op ons te wachten omdat ze er zelf niet meer uit kwamen. Onze pick-up kon er langs en kwam gelukkig wel in één keer boven. Zo kon hij dat busje weer eruit trekken. Ze mogen echt blij zijn met ons. We kwamen goed door elkaar geschut aan bij onze hut. We kregen een soort soep met heerlijke kip erin. Daarna nog even een potje gepest op een paar stenen en lekker ons hangmatje in!
Je voelt het wel in je rug, zo slapen en in een hangmatje. Zondag was een rustige dag, er was één van de hutjes voor vrij gekomen, we hebben dan ook de spullen verhuisd naar dat hutje zodat we niet steeds door het water heen hoefde en bij het bestaande hutje zaten minder beesten. We zijn ‘s ochtends de jungle in geweest. Een van de gidsen heeft van alles verteld over de bomen, dieren enzovoort. Soms moesten we echt een pad vrijmaken om door te kunnen lopen, echt in de jungle. ’s Middags hebben we nog even geprobeerd te vissen, maar niks gevangen. Aan het einde van de dag hebben de jongens lekker gebarbecued voor ons en patatjes gebakken. Lekker stukjes kip en frikadellen! Na het eten hebben ze nog gedanst voor ons bij het kampvuur. Echt zo geweldig! Wat kunnen deze mensen dansen! Het zit echt gewoon in hun bloed. Super om te zien. Deze avond was het erg helder en waren er super mooie sterren te zien! Zo mooie hemel heb ik nog nooit gezien.
De volgende dag moesten we al weer naar huis. Ik vond het gewoon jammer. Het was gezellig en het went best wel snel om te wassen in de rivier en te plassen in de bosjes. Dit keer zat ik in de jeep. De reis liep voorspoedig, ik heb wel het gevoel dat ik alle botjes de komende dagen weer een beetje op de goede plekken moet krijgen, maar gelukkig hebben we nog een paar dagen vakantie. Ik heb echt een super trip gehad, met goed weer alleen onderweg af en toe een bui, en hele gezellige mensen! Ik zal zo gelijk wat foto’s proberen te uploaden zodat ik jullie een beetje jaloers kan maken.
Dinsdag ben ik wel even bezig geweest om al die stink kleren schoon te krijgen maar het is me nog redelijk gelukt ondanks het koude water. Nou even genoeg over Blanche Marie.

Voordat we op trip gingen zijn we nog bij de huldiging geweest van Bryan B. Dit was een man die in Nederland ‘The Voice’ had gewonnen. Ik heb me ogen uitgekeken hoe deze man hier gehuldigd werd. Zelfs Desi Bouterse kwam voor hem. Nou dat kan ik me in Nederland nog niet voorstellen. Maar ik heb nu wel Desi Bouterse in het echt gezien! Ik krijg hier gelukkig niet al te veel mee van alles wat er in Nederland afspeelt.

Verder zitten we nu met vijf meiden op Salsa les. We krijgen twee keer per week les. We hebben deze week ook al met mannen gedanst. Ik vind het erg leuk om te doen maar soms nog best wel een beetje lastig.

We hebben nog tot maandag vakantie, gelukkig is het weer wat beter. Dus we kunnen nog even genieten van de zon
Nou, Ik heb wel weer even genoeg verteld!

Groetjes.


  • 18 April 2012 - 23:26

    Ron:

    Zo en wij maar denken wat verveel jij je daar, dus niet. Super wat je allemaal mee maakt en dat pakken ze je nooit meer af. Zou zeggen maak er nog lang een mooi feest van daar want voor je het weet zit je weer hier in dat kikkerland.

    Groetjes Ron en Irma.

  • 19 April 2012 - 08:09

    Ilona:

    Supergaaf!! Mooie foto's ook!! Xx

  • 19 April 2012 - 13:42

    Jannet:

    Wat een avontuur. Nog veel plezier. Groet Jannet

  • 19 April 2012 - 18:08

    Jacq:

    Echt heel leuk om dit allemaal te lezen en wat een mooie foto's. Dat je even niks mee krijgt uit dit kikkerlandje is helemaal niet erg, koud en regen.

    dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Juli 2012

Laatste weken

05 Juni 2012

Alle tripjes

17 Mei 2012

Druk, druk, druk

03 Mei 2012

Nog maar 2 maanden.

18 April 2012

Blanche Marie
Irene

Actief sinds 29 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1449
Totaal aantal bezoekers 15687

Voorgaande reizen:

06 Maart 2012 - 04 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: