Druk, druk, druk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irene Ruis - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irene Ruis - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk

Door: Irene Ruis

Blijf op de hoogte en volg Irene

17 Mei 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal!

Wat gaat de tijd snel! Ik moet nu echt even tijd vrij maken om een verslagje te schrijven!
We zijn druk met stage, school, tripjes en leuke dingen doen.

Maar waar moet ik beginnen??!!

Zaterdag 5 mei zijn we met een groepje de zee op gegaan en gaan vissen. We gingen weg met mooi weer, maar eenmaal op het strand aangekomen begon het te regenen. We hebben bijna de hele middag onder een zeiltje gezeten. Het was de bedoeling om lekker een middagje te zonnen. Maar goed, ook hier is aan het weer geen touw vast te knopen. De mannen hadden netten uitzet en later op de middag deze geleegd. We hadden een erg grote rog gevangen ( zie foto) en heel veel kleinere visjes. Ze hadden twee vissen ter plekke voor ons klaargemaakt! Lekker!!

Stage gaat goed, alles loopt goed. Je moet hier veel zelf regelen en ondernemen anders gebeurt er niks. We worden eigenlijk door niemand in de gaten gehouden dus er word ook niks voor ons geregeld. Maar ze staan wel open voor ons. Je leert de kinderen nu ook kennen en krijgt een band met ze. Ik heb zelfs vorige week een kind verschoont. Een zuster vroeg aan mij of ik de luier even wilde verwijderen bij een leerling. Ik keek haar een beetje vragend aan. Ze vroeg aan mij: ‘Heb je dat nog nooit gedaan?’ Ik zei: ‘Nee’ Waarop zei weer vroeg: ‘Heb je nog geen kinderen dan?’…
Maar goed, ik denk, ik zal niet zeuren. En ja, het was natuurlijk weer een poepluier! Bah, ik kon gelukkig nog net alles binnenhouden, maar ik weet wel dat luiers verschonen niks voor mij is.

Ik ben de afgelopen weken wel erg moe. Iedereen om me heen is ook moe. Ze zeggen dat het door de warmte komt. Verder ben ik ook veel op stap. Even gezellig daar heen en even daar een drankje doen en dan is het ook zo weer laat.
Ik voel me nu echt thuis hier, mijn eigen huisje met kamertje. Nu weet je ook gewoon waar je s ’avonds heen kan om iets leuks te doen of waar je het beste je boodschapjes kan doen, noem het maar op.

Ik heb vorige week pasfoto’s laten maken. Ik samen met Elise op de fiets naar de stad om pasfoto’s te maken. We waren nog niet 10 minuten onderweg of het regende al. Net je haar goed gedaan… En als het hier regent, regent het ook niet zacht. Dus wij bij de fotozaak aangekomen als verzopen katjes. Bij de ingang van de winkel heb je altijd een blaas apparaat. Hieronder heb ik mijn pony nog even gedroogd. De foto’s zijn nog best leuk geworden, en waar hebben we het over, 8 foto’s voor de 10 SRD. (= €2,50).

Ook heb ik van de week eindelijk mijn papieren rond omtrent visum/ Machting kort verblijf. Ik mag nu eindelijk vier maanden blijven. We waren hiervoor al een aantal keer op pad geweest. We moesten toen 4-6 weken wachten. We konden nu eindelijk verder, we moesten nog naar drie verschillende gebouwen. Ik heb me echt verbaasd over sommige kantoren. Het zijn een paar houten schoten met een tafel en voor de rest staat er troep. Het duurt hier ook zo lang omdat alles met de hand gaat. Je moet overal formulieren invullen en afgeven, ik heb geen computer gezien.

Afgelopen weekend ben ik als enige van de groep op trip geweest. Ik had hier intussen twee andere meiden ontmoet en met deze twee meiden en een gids ben ik naar Galibi geweest. We moesten 4 uur rijden en daarna nog 1.5 uur met de boot. Het was gelukkig mooi weer. We zaten op de boot en het leek wel of ze emmers met water over ons heen gooide, al dat water kwam over de boot heen zetten. We waren binnen 2 minuten zeik nat. Op Galibi hadden we een huisje. ’s Avonds zijn we met de boot naar een ander deel gevaren om daar schildpadden te bekijken. We zagen al vrij snel een schildpad die eieren had gelegd. Toen we verder liepen zagen we nog een baby schildpadje, erg schattig. We konden al snel niet meer verder lopen omdat het hoogwater was. Dit was elke dag zo. We moesten dus weer terug. Ik dacht dus de andere kant van het strand op om daar nog op zoek te gaan naar schilpadden, maar nee ze bedoelde naar de boot. Ik denk als je weet dat het elke avond hoogwater is ga je toch eerder of later? Maar dat zal wel Nederlandse logica zijn, we hebben gelukkig nog een schildpad gezien.
De volgende dag zijn we over Galibi gelopen en naar een ‘dierentuin’ geweest. Er stonden wat hokken met verschillende dieren. Sommige dieren konden uit de hokken en sommige niet. We mochten dan ook heel wat dieren vast houden, zoals een vogelspin, aapje, Toekan en een luiaard! Dit was erg leuk om een keer te doen! Daarna zijn we met de boot naar Frans Guyana gevaren, hier hebben we nog een oud gevangenis bekeken. Al met al een leuk weekend. Alleen mijn thuiskomst was wat minder leuk. Ze hadden het weekend ingebroken. Niet in mijn huisje, maar in ons grote huis. Ze hebben een fiets, camera maar ook ons internet kastje meegenomen. We hadden dus even geen internet. Ik had verwacht dat we de komende weken geen internet zouden hebben, want ja je zit in Suriname en daar gaat alles niet zo snel. Maar tot mijn verbazing hadden we van de week al internet, alleen in het grote huis.

Deze week zijn we erg veel voor stage/school bezig. Elke dag evaluaties en lesvoorbereidingen maken. Verder moeten we nog verslagen maken vanuit school. En omdat het einde inzicht komt moeten we bezig met onze eindproducten. We geven op een school een workshop. Wat hebben we allemaal gedaan en wat kan de school doen als we weg zijn? Daarbij laten we een document achter waarbij allemaal lesvoorbereidingen en documenten over de leerlingen instaan zodat ze deze kunnen gebruiken.
Op de andere stage laten we ook nog een document achter met lesvoorbereidingen.
We hebben dus nog wel wat te doen!

Nou volgens mij zijn jullie wel weer even op de hoogte!

Ik ga nog even heel erg genieten, ik heb nog veel tripjes op de planning staan. Ik wil voorlopig nog even niet naar huis!

Groetjes Irene

  • 19 Mei 2012 - 08:26

    Ilona:

    Irene!! Superleuk weer!! Veel plezier nog!! x

  • 20 Mei 2012 - 00:21

    Irene Ruis:

    Dankje meis! Nog even, als ik terug kom gaan we weer skaten! x

  • 20 Mei 2012 - 19:18

    Marcus P #:

    Hoi Irene,,

    Mooi duidelijk verslag,
    Prachtige fotos !
    Geniet van deze mooie tijd.
    Pas goed opjezelf.
    Groetjes Marcus#

  • 20 Mei 2012 - 19:34

    Jannet:

    Hoi Irene,
    Jij durft met die vogelspin op je rug.
    Leuke verslagen maak je.
    Veel succes nog.
    Groetjes Janner

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Juli 2012

Laatste weken

05 Juni 2012

Alle tripjes

17 Mei 2012

Druk, druk, druk

03 Mei 2012

Nog maar 2 maanden.

18 April 2012

Blanche Marie
Irene

Actief sinds 29 Feb. 2012
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 15687

Voorgaande reizen:

06 Maart 2012 - 04 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: